Mai mult

    Maddalena leggente, tabloul care este scos la licitatie pentru 4,5 milioane de dolari

    Doua zile de infamie. In jurul orei 22:30, pe 13 februarie 1945, au inceput sa sune sirenele de la Dresda (Germania). Bombele incendiare aliate au cazut intr-o cantitate (3.900 de tone) greu de retinut asupra unui oras civil, transformat in ceva asemanator cu un port sigur pentru refugiatii germani. In flacari a disparut o mica pictura pe cupru (atribuita lui Cristofano Allori) care era considerata cea mai apropiata copie a Maddalenei leggente de catre maestrul renascentist Correggio (1489-1534), a carui urma se pierduse de mult.

    Acum, in mod surprinzator, Sotheby’s sustine ca a gasit, secole mai tarziu, originalul lipsa. La Maddalena a fost una dintre cele mai faimoase si copiate picturi din secolele al XVII-lea, al XVIII-lea si al XIX-lea. Este licitata in aceasta joi (lotul 23) la New York pentru o suma care incepe de la 4,5 milioane de dolari (circa 3,9 milioane de euro, fara comisioane). Correggio a fost un geniu. Folosirea culorii si a desenului este comparabila doar in timpul petrecut cu Raphael.

    Povestea Magdalenei

    Sotheby’s, pentru a-si justifica descoperirea si vanzarea, mentine in catalogul de licitatie nota ca panoul a fost in colectia Farnese de la sfarsitul secolului al XVII-lea pana la inceputul secolului al XVIII-lea, mai intai in Parma, in Palatul Ducal si apoi in Napoli. . , in Capodimonte.

    Mai tarziu a intrat in mainile unei colectii private din Virginia (Statele Unite). Este acolo din 1860. Cu toate acestea, declaratia casei de licitatie omite o informatie cheie care pune la indoiala aceasta descoperire: aceasta tesatura a fost vanduta cu 4.750 de dolari (4.200 de euro la cursurile de schimb curente) in ianuarie 2018 la o firma necunoscuta. : Phoebus Auction Gallery (Virginia). Atribuirea care apare in acea vanzare arata ca este „o copie din secolul al XVII-lea a originalului din Palatul Pitti din Florenta”.

    Sotheby’s — intr-o conversatie digitala cu acest ziar — sustine ca a eliminat aceste date deoarece „nu sunt considerate relevante”. De altfel, atribuirea se bazeaza, inainte de toate, pe opinia istoricului de arta David Ekserdjian. „Prima data cand mi s-a aratat tabloul a fost la Sotheby’s, la inceputul lui iulie 2018. Nu mi-au spus niciodata istoria sa anterioara”, argumenteaza el. Si clarifica, in cazul in care exista indoieli: „Nu taxez niciodata pentru experienta mea”.

    „Deci, esti sigur ca e La Maddalena leggente?”, intreaba jurnalistul.

    „Nu am telefonul mobil al lui Correggio, asa ca nu pot sa-l intreb”, spune el ironic. Dar sunt total convins ca este originalul. Nu cunosc alti experti care sa aiba indoieli. Prima mea postare despre artist este de acum peste 40 de ani. Totusi, eu nu sunt Papa: nu sunt infailibil.

    Pretul face griji. Daca lucrarea scoasa la licitatie de Sotheby’s ar fi Maddalena leggente autentica a lui Correggio, o valoare de pornire de 4,5 milioane de dolari ar fi scazuta. Casa de licitatie apara evaluarea. Bilantul de licitatie al maestrului Renasterii este de 5,8 milioane de dolari (5,1 milioane de euro). „Este conform”, subliniaza un purtator de cuvant al companiei. Toata povestea are un aer familiar. Aminteste de Salvator Mundi, a carui autoritate cea mai actuala este un rasucitor de limbi: atelierul lui Leonardo dupa un proiect de Leonardo si cu participarea lui. Data: 1507 sau mai tarziu? O enigma.

    Istoricii cred ca lucrarea originala a fost comandata de Isabel de Este, Marchioasa de Mantua (1474-1539) si numita „prima doamna a Renasterii” pentru munca ei ca patrona, care a cerut-o artistului datorita devotamentului sau fata de sfant. Elisabeta a fost fiica cea mare a ducelui de Ferrara, Hercule I de Este si Leonora de Napoli. Cultivat.

    De mica a tradus greaca si latina, a fost o experta in texte clasice si cercul ei, dupa ce s-a casatorit cu Francisco al II-lea Gonzaga, marchizul de Mantua, a fost o agora de poeti, filozofi, scriitori. S-ar putea conversa cu Rafael, Titian sau Leonardo (care l-a desenat, dupa multa insistenta, cu creion negru si rosu; o piesa pastrata la Luvru).

    Ekserdjian recunoaste ca nu stie din ce tip de lemn este facuta lucrarea si nici pigmentii nu au fost analizati. „Aproape toate panourile italiene ale vremii – presupunand ca este de la Correggio – sunt facute din plop si pictate in ulei”, observa istoricul. A echilibra. Un purtator de cuvant al Sotheby’s clarifica faptul ca pictura a fost cu raze X, au fost efectuate o reflectografie in infrarosu si o scanare cu fluorescenta cu raze X. Destul?

    O stiinta inexacta

    Chiar si geniile fac greseli. La cea de-a doua calatorie in Italia (1649-1650), Velazquez — care vazuse una dintre maddalene, sau poate originalul, si l-a admirat pe Correggio — a refuzat sa cumpere Educatia lui Cupidon, o alta lucrare a lui Correggio, pentru ca a considerat tabloul ceea ce au oferit a fost fals. Astazi este atarnata, ca original, in National Gallery din Londra. Cand o lucrare este pe piata, marile muzee internationale evita sa faca o declaratie publica despre aceasta.

    Pe acelasi subiect

    Recente